Vi är bra på att förse oss med fysiska hjälpmedel, till exempel ergonomiskt utformade stolar, möss och tangentbord. När det gäller medarbetarnas psykiska hälsa är vi sämre. Skapa en bra psykosocial arbetsmiljö för välmående medarbetare. Den psykosociala arbetsmiljön är mycket viktig för att vi ska trivas på våra arbetsplatser. Mår vi bra, presterar vi bra. Stressrelaterade problem ökar på våra arbetsplatser. Det kan vi ändra på! Vi påverkar varandra och därmed varandras arbetsmiljö. Det blir så mycket roligare om vi mår bra och kan lägga energi på utvecklande av verksamheten och få utlopp för vår kreativitet. Gör er själva till en framgångsmaskin och få en härlig energi på köpet.
Arbetsmiljö och ledarskap
Har du en roll som chef, har du en stor möjlighet att föregå med gott exempel och påverka dina medarbetare på ett positivt sätt. Vilka signaler sänder du ut som ledare? Dina medarbetare vill ha en chef som är trygg och stabil i sig själv, en chef som vågar hantera konflikter, vågar gå emot strömmen och har ett tydligt syfte med vart ni ska. Se till att det är tydliga roller och ansvar. Inspirera dina medarbetare genom ditt eget engagemang och möjlighetstänk. När dina medarbetare är trygga och känner förtroende för dig, skapas tillit. Ett mått på att ni mår bra är att saker löser sig. Alla tar hjälp av varandra. Ni slipper lägga tid på onödiga konflikter. Motsatsen är när det är mycket skitsnack och det klagas över småsaker. Ta det tecknet på allvar!! Involvera och var tydlig med att det är ni tillsammans som står för varandras arbetsmiljö. Hur vill ni ha det?!
Arbetsmiljö och konflikter
Arbetsmiljö och konflikter är starkt sammankopplade. Finns det konflikter skapar det onödig stress och oro. Det leder till en negativ spiral som kan vara svår att ta sig ur. Konflikter uppstår när vi håller hårt på vår sak och är motvilliga att hitta gemensamma lösningar. Lägg fokus på att hitta en ny lösning. Ha en förståelse för varandras olikheter. Ha en tydlig plan för hur ni hanterar konflikter på er arbetsplats. Skapa en miljö där ni vågar säger vad ni tycker, där åsikter accepteras och ses som en del av lärandeprocessen.
Arbetsmiljö och stress
Stress på arbetsplatsen leder till negativa konsekvenser för både den enskilda individen och organisationen. För den enskilda individen kan det innebära fysiska symptom som huvudvärk, trötthet, ångest och minskad motivation. För organisationen kan stress leda till högre sjukfrånvaro, minskad produktivitet och ökad personalomsättning. När det finns stress ökar risken för konflikter, vilket i sin tur ökar stressnivån. Bestäm dig för vad din dag ska innehålla för arbetsuppgifter. Har du rätt förutsättningar att kunna må bra på ditt arbete? Lär dig sätta gränser. Det är viktigt att känna att du har kontroll och acceptera att du prioriterar de arbetsuppgifter som du anser är viktigast. Här är din syn på tid viktig. Låt bli att försöka påverka antalet timmar per dygn. Du förlorar den kampen! Fokusera på vad du kan påverka, det vill säga innehållet av dygnets timmar. Det handlar om att acceptera antal timmar per dygn, prioritera och släppa det du också hade velat trycka in i tidsschemat. Ta pauser, gå på lunchpromenad eller engagera dig i någon annan fysisk aktivitet (om du har ett fysiskt arbete, hitta lugnet), och se till att ta ut din semester. Om du har du en klok chef bör det vara tillåtet att prata om frustrationer och tillsammans hitta lösningar som förbättrar situationen. Hur vill du ha det istället? Ha en rimlig arbetsbelastning. Välj att arbeta på ett företag som är mån om sina medarbetarnas välbefinnande.